نقش گیم مستر در بازی اتاق فرار

زمان مطالعه: 9 دقیقه
86 بازدید
نقش گیم مستر در بازی اتاق فرار

شاید خیلی از شما دنبال کنندگان به اتاق فرار علاقه دارید که برای یکبار هم شده در اتاق فرمان اسکیپ روم یا همان اتاقی که گیم مستر (Game Master) یا به زبان فارسی گرداننده بازی تمام نبض بازی را در دست دارد و همه چیز را مدیریت میکند حضور داشته باشید و از نزدیک با این شغل آشنا شوید و بدانید در پشت پرده این بازی مهیج و جذاب چه میگذرد؟!

در این پست قصد داریم تا شما را بیشتر با این شخصیت بازی یعنی گیم مستر آشنا کنیم به شما نشان دهیم که چقدر این تخصص میتواند روی بازی اتاق فرار تاثیرگذار باشد و بازی را چندین برابر جذاب تر کند.

البته در پست آکتور اتاق فرار، آدم آهنی نیست مفصلا درباره آکتور بازی اسکیپ روم نیز پرداخته‌ایم اگر علاقه داشتید حتما این مقاله رو هم مطالعه کنید.

بررسی نقش گیم مستر در بازی اتاق فرار

نقش گیم مستر در بازی اتاق فرار و یا هر بازی دیگری میتواند بسیار تعیین کننده باشد. معمولا اگر اتاق فرار رفته باشید میدانید از لحظه ای که وارد هر مجموعه ای میشود، گیم مستر همراه شماست و تا آخر بازی در رقم زدن لحظات هیجان انگیز شما نقش دارد.

اگر بخواهیم خیلی دقیق و با مسیر مشخصی وظایف گیم مستر را بررسی کنیم باید وظایف او را باید به دو بخش تقسیم کنیم.

  • بخش اول وظایف گیم مستر هدایت و راهنمایی تیم مشغول در اتاق است.
  • بخش دوم نیز هدایت بازی اعم از همگام سازی موزیک، آکتورها و سناریو بازی است.

خوب از همین وظایف مشخص است که چقدر نقش گرداننده میتواند تاثیرگذار باشد و به هیجان انگیزتر شدن بازی ربط دارد.

خلاقیت گیم مستر اتاق فرار

البته با وجود اینکه در ادامه قرار است از پیچیدگی های شغل گیم مستر صحبت کنیم در همین ابتدا بهتر است بیان کنیم که این کار، جذابیت های خاص خودش را هم دارد به طور مثال این را در نظر بگیرید اگر واقعا گیم مستر به شغل خود علاقه مند باشد با تکیه بر خلاقیت و هوش هیجانی اش میتواند در لحظه و با توجه به پتانسیل و شرایط تیمی که در حال بازی است، درجه سختی و هیجان و یا حتی ترس بازی را افزایش و کاهش دهد و باعث جذاب تر شدن بازی و خلق لحظه های ماندگار شود که همین موضوع میتواند برای گیم مستر به شدت لذت بخش باشد.

برای اینکه بررسی درست و بر خطی داشته باشیم بیایید از ابتدای کار یک گیم مستر شروع کنیم.

وظایف گیم مستر اسکیپ روم

آماده سازی اتاق فرار فبل از ورود

یکی از اصلی ترین وظایف یک گرداننده بازی اتاق فرار به عنوان رهبر یک بازی این است که اتاق ها، معماها و قفل ها را بررسی کرده تا تمام قطعات پازل سناریو و خط بازی، درست و سر جای خود باشند.

شاید شما هم در اتاق فرارهای تهران و یا شهرستان ها تجربه کرده باشید که در اتاقی قرار میگیرید و اشتباها رمز یک قفل یا معما اشتباه است و در نهایت گیم مستر شما را به مرحله بعد هدایت میکند. یا اینکه اشیا و سرنخ های که باید پنهان باشند سر جای خود نیستند، این اتفاق یک فاجعه است و خط داستان سناریو گسسته شده و بازی دیگر برای شما جذاب نخواهد بود.

 

مرتب کردن اتاق فرار توسط گیم مستر

پس اولین وظیفه یک گیم مستر و تیم اتاق فرار این است که قبل از ورود هر تیمی به بازی، تمام المان ها و مراحل را چک کرده تا اختلالی در بازی پیش نیاید.

شناخت پیدا کردن نسبت به تیم

در ابتدا که اعضای یک تیم وارد میشوند، گرداننده بازی اتاق فرار باید نسبت به زبان بدن، استرس ظاهر شده در چهره و حتی دیالوگ های رد و بدل شده بین اعضای تیم یک شناخت نسبی به بازیکنان پیدا کند تا در ادامه بتواند لحظات هیجان انگیزتری را ایجاد کند.

شاید بپرسید چگونه و چرا؟ در ادامه کاملا درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

بیان سناریو با لحنی جذاب

مطمئنا اگر یکبار هم اتاق فرار را تجربه کرده باشید، میدانید که در ابتدا گیم مستر بازی، سناریو بازی را برای شما توضیح میدهد و اگر این توضیحات مصنوعی باشد خط فکری شما در مسیر سناریو قرار نمیگیرد، در نهایت بازی شاید برای شما جذاب نشود.

یکی از تخصص هایی که هر گیم مستر باید داشته باشد این است که سناریو را برای شما خیلی طبیعی و با لحنی جذاب توضیح دهد و شما را در مسیر داستان قرار دهد تا لحظه هایی جذاب و هیجان انگیزتری برای شما رقم بخورد.

توضیح سناریو توسط گرداننده اتاق فرار

حتی بسته به ژانر و سناریو بازی، رها کردن یا در اصل نحوه تنها گذاشتن تیم شما هم میتواند به هیجان و آدرنالین بازی اضافه کند.

شروع بازی و شروع وظایف مهم گیم مستر

تازه از همین جا وظایف اصلی و مهم گیم مستر شروع میشود. اگر دقت کرده باشید گیم مستر در یک اتاق فرمان با تعدادی مانیتور که تصاویر شما را توسط دوربین های مدار بسته، نصب شده در فضاهای اتاق فرار، همه تیم شما را زیر نظر دارد. که اصطلاحا به این فضا، اتاق مانیتورینگ گفته میشود.

در وهله اول باید سعی کند تا شما را کمک کرده تا در مسیر درست حرکت کنید. معمولا در همان ابتدای بازی گیم مستر تلاش میکند تا معمای اول را به شما نشان دهد تا شروع بازی برای شما ساده تر باشد. یا اگر در طول بازی از مسیر حل معما دور شدید شما را راهنمایی میکند، در اصطلاح به این راهنمایی هینت (Hint) گفته میشود.

البته تیم شما هم در شرایطی که واقعا نمیتواند راهی پیدا کنید، میتواند از طزیق یکی از راه های ارتباطی با گیم مستر ارتباط بگیرد و درخواست Hint کند.

هماهنگی موزیک، نور و آکتورهای بازی

برای اینکه یک بازی اتاق فرار واقعا برای یک تیم جذاب باشد باید از تمام عناصر تشکیل دهنده بازی اعم از عمومیت معماهای بازی، نورپردازی، حرفه ای بودن آکتور، خط داستانی، موزیک و دیگر عناصر به بهترین شکل بهره ببرد.

حال وظیفه گیم مستر، هماهنگی و بهره گیری از تمام این عناصر است تا بتواند در بهترین زمان از هر کدام آن ها بهره بگیرد و هیجان لذت بخشی را به شما تزریف کند.

این موضوع به شدت در کیفیت اتاق فرار تاثیرگذار است که مثال های فراوانی برای اثبات آن وجود دارد.

هماهنگی نور و موزیک و اکتور توسط گیم مستر

به طور مثال فرض کنید در یک اسکیپ روم با ژانر ترسناک قرار دارید. وقتی ورود آکتور برای ترساندن تیم شما با نورپردازی خوب همراه نباشد مطمئنا هیجان و آدرنالین، آنطوری که باید و شاید ایجاد نمیشود. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید شما ورود اکتور به اتاق رو میبینید و مقایسه کنید با زمانی که نور خاموش میشود و شما ورود اکتور به اتاق رو نمیبینید و به محض روشن شدن اتاق متوجه حضور اکتور در بازی میشوید😳

در همین مثال کاملا میتوان وظیفه هماهنگی و همسان سازی عناصر بازی توسط گیم مستر را متوجه شد. البته فراموش نکنید فقط این دو مورد نباید همسان سازی شود.

باز هم تصور کنید زمانی که نور قطع شده، اکتور وارد اتاق میشه و ضرب آهنگ موزیک کاملا مناسب این فضا باشد. ببینید هر چقدر همه فاکتورها با هم در یک مسیر باشند میتونه هیجان و جذابیت رو به تنهایی چندین برابر کنه و در اصل همه این نکته ها باید در کنار هم رعایت بشه که نشان دهنده تاثیر و نقش گیم مستر در بازی اتاق فرار باشه.

متاسفانه تعدادی از مجموعه های اسکیپ روم برای چندین بازی از یک گرداننده استفاده میکنند، که این کار با تمام توضیحاتی که دادیم عملا میتواند اشتباه بزرگی باشد و بهتر است برای هر بازی یک گیم مستر جداگانه داشته باشند.

به صورت موردی از نگاه تیم تحلیل و بررسی کج بریم، به بازی اتاق فرار دارک میتوانیم اشاره کنیم. گیم مستر تسلط بسیار خوبی بر هماهنگی همه عناصری که اشاره کردیم دارد و همین موضوع موجب شده تا این بازی، تبدیل به یکی از بهترین اتاق فرارها شود.

همانگی با آکتورهای بازی هم مورد بسیار مهمی است که اگر خودتان یکبار به اتاق فرار بروید کاملا متوجه میشوید که چقدر هماهنگی آکتور با گرداننده مهم و حیاتی است.

کنترل و هدایت هیجان همه بازیکن ها

یک قانون طلایی نانوشته در بین گرداننده های بازی وجود دارد و آن هم اینست که باید سعی کنید تا انرژی همه بازیکن ها بالا باشد و در طی مدت زمان بازی با خلاقیت و هدایت درست بازی این اتفاق را میسر کنید. چون ممکن است در طی بازی تعدادی از بازیکن ها به دلیل اشتباه رفتن مسیر ذهنی، خسته شده و میلی به ادامه بازی نداشته باشند.

اگر فراموش نکرده باشید در بخش شناخت پیدا کردن نسبت به اعضای تیم، گفتیم که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت و سوال اصلی این بود که چگونه گیم مستر باید نسبت به افراد شناخت پیدا کند؟ و به چه دلیلی؟

یک سری روش اولیه وجود دارد که نسبت به زبان بدن و برخورد اولیه و استرس موجود در هر کدام از اعضای تیم میتوان به این شناخت رسید ولی برای شناخت بهتر افراد، گیم مستر در طول بازی نسبت به نوع دیگاه حل مسئله و عکس العمل بازیکن ها در برابر شرایط و معماها، میتواند شناخت بیشتری  نسبت به آن ها پیدا کند.

و به تناسب هر شخصیت پازل ذهنی خود را برای جذاب تر کردن بازی بچیند!!!

این یعنی اینکه اگر فردی ترس بیشتری نسبت به دیگر اعضا دارد، در بازی وظیفه برگشتن به مراحل قبل به تنهایی (اصطلاحا به این کار بک زدن گفته میشود) را بر عهده این فرد بگذارد 😂 تا هیجان بیشتری به بازی ببخشد یا سعی کند اعضای منفعل تیم را بیشتر به کار بگیرد یا بترساند!! تا بازی برای همه جذاب تر شود.

البته بازی هایی مثل اتاق فرار خاموشی هم وجود دارد که تعامل بین بازیکنان و گیم مستر بسیار زیاد است و شما در طول بازی کاملا با گیم مستر در تعامل هستید البته برای اسپویل نشدن بازی از توضیح اضافی میپرهیزیم ولی در این سبک وظایف گیم مستر به شدت افزایش میابد اما از طرفی به جذابیت بازی نیز اضافه میشود.

نحوه تصمیم گیری در شرایط غیرقابل پیش بینی

معمولا در بازی اتاق فرار ممکن است اتفاقات غیر منتظره پیش بیاید که هنر گرداننده بازی این است که بتواند در لحظه تصمیم مناسب را بگیرد و هر تصمیم اشتباهی میتواند همه چیز را خراب کند.

هوش هیجانی بالای گیم مستر

همین موضوع نشان میدهد برخلاف آن چیزی که تصور میشود که گیم مستر بودن خیلی ساده است با نادیده گرفتن تمام جذابیت ها، سختی های فراوانی هم دارد و حتما هر فردی در این جایگاه قرار میگیرد، علاوه بر تجربه نیاز به تخصص هم دارد.

برخورد پایانی با اعضای تیم

با وجود اینکه بازی به اتمام رسیده ولی هنوز گرداننده اتاق فرار هنوز تمام نشده است و باید بعد از بازی سعی کند تا با اعضای تیم ارتباط صمیمانه ای بگیرد و در مورد بازی با هم صحبت کنند، Game Master باید سعی کند تا مراحلی که شما نتوانستید در طول بازی حل کنید و با هینت از آن مرحله عبور کردید برای شما رمزگشایی کند.

این موضوع باعث ایجاد حس خوب در شما و تمام اعضای تیم میشود. البته اگر یک گیم مستر باهوش باشد، میتواند با گرفتن نظرات و انتقادات هر فردی سعی در توسعه بازی داشته باشد و کیفیت بازی را به مرور افزایش دهد که در خیلی از اتاق فرارهای تهران میتوان این موضوع را به وضوح ببینید.

چالش های گیم مستر

گیم مستر بودن یعنی مسولیت زیاد، خیلی از دلایل این وظیفه سنگین و سخت را در خلال این پست با هم بررسی کردیم ولی چند نکته باقی مانده که در ادامه به آن ها هم اشاره خواهیم کرد.

تمام معماها و پازل های اتاق فرار باید به صورتی باشد که ویژگی های فیزیکی برای بازیکن محدودیت نباشد به طور مثال نباید جواب معماها یا سرنخ های به صورتی نباشد که بازیکن نیاز به قد بلند داشته باشد. ولی با وجود اینکه قبل از بازی تمام این نکات گفته میشود باز هم حین بازی گرداننده مجبور است این موضوع را به بازیکنان تذکر دهد.

وظایف گیم مستر اتاق فرار

یا اگر دقت کرده باشید اکثریت گیم مسترها بسته به سناریو بازی قبل از ورود نکاتی را به شما متذکر میشوند مثلا اینکه بعضی از وسایل در بازی برچسب Dont Touch یا دست زدن ممنوع دارند. این به معنای این است که هیچ سرنخی در آن ها قرار نگرفته است ولی متاسفانه بعضی از تیم ها به این موضوع توجه نمیکنند و ممکن است در حین بازی به وسایل اتاق آسیب برسانند و گیم مستر باید حواسش باشد و سریعا تذکر دهد.

گیم مستر چه ویژگی های شخصیتی باید داشته باشد؟

گیم مستر در بازی اتاق فرار هم مانند در هر بازی گروهی دیگری باید یک سری ویژگی های مشخصی داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

البته همانطور که اشاره کردیم گرداننده همه بازی های فکری مثل بازی مافیا، باید ویژگی های خاصی داشته باشند. ولی در این مورد خاص شما باید به شدت به حل کردن معما و فیلم های ترسناک علاقه داشته باشید چرا که این اصل و پایه کار شماست و اگر غیر از این باشد در اصل به این شغل علاقه نخواهید داشت و در نهایت نمیتوانید وظایف خود را به درستی و با خلاقیت انجام دهید.

دومین ویژگی مهم برای موفق شدن در این شغل، داشتن روابط عمومی بالا و علاقه مند به حضور در عموم باشید چرا که روزانه ممکن است با شخصیت و کاراکترهای مختلفی روبرو شوید که ممکن است با چالش های بسیاری مواجه شوید پس نیاز دارید تا روابط عمومی خوبی داشته باشید.

خلاصه که شغل گیم مستر بودن کار سختی است و نیاز به ذوق و هوش هیجانی EQ بالایی دارید و علاوه بر این فاکتورها علاقه شما به این سبک بازی ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برای آشنا شدن با بهترین اتاق فرارها میتوانید گزارش اختصاصی از جشنواره ملی اتاق فرار رازگشا 1400 را مطالعه کنید.

با وجود تمام نکات بیان شده آیا باز هم علاقه دارید گیم مستر شوید؟!

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمام زوایای کار یک گیم مستر یا گرداننده بازی آشنا کنیم و متوجه شویم که چقدر داشتن گیم مستر برای یک مجموعه نعمت بزرگی است.

علاوه بر این قصد ما این بود که اگر کسی به این شغل علاقه داشت بتواند با دید بازتری به دنبال آن برود و از طرفی هم اگر قصد ندارید این شغل را انتخاب کنید با دانستن چالش های پیش روی گرداننده سعی کنید به او و شغلش احترام بگذارید و سعی کنید باعث باز مسولیت او را افزایش ندهید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله از مجله کج بریم لذت برده باشید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

4.9/5 - (9 امتیاز)

آخرین مقالات کُج بریم

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اقا الان خیلی بازیها پیشرفت کردن ما بازی می رفتیم طرف تو حال خودش نبود بازی رو هم مدیریت می کرد مثلا میدیدیم 2 تا از قفل ها سرجاشون نیستن . الان خیلی بازی ها پیشرفت کردن ماشالا

    پاسخ
  • سلام
    بخاطر مطالب مفید و جذابتون تشکر میکنم و اینکه شاید به دفعات تجربه اتاق فرار را داشتم، اما تا به الان در مورد مشکلات و سختی کار یک گیم مستر آنقدر دقیق نشده بودم و به نظر من واقعا بازی هایی که من تجربه و خاطره ی خوب به خاطر دارم، مطمئنا توسط یه تیم حرفه ای و صد البته یک گیم مستر عالی هدایت و اجرا شده است….

    پاسخ
  • دلتون خوشه ها رفتیم اتاق فراره طرف هم مسئول تور بود هم اکتور ترس بود هم هینت میداد. وسط بازی هینت خواستیم هنوز بعد از اکت ترسش نرسیده بود پای دوربین به نا هینت بده

    پاسخ
  • چقدر کامل بود وقاعا کاش خیلی از گیم مسترها بخونن این مقاله رو

    پاسخ
  • عالی بود مرسی از توضیحات جامعتون

    پاسخ
  • واقعا واسه یه بازیه خوب گیم مستر خیلی تاثیر میزاره. گیم مستر قشنگ میتونه برات بازیو جذاب کنه

    پاسخ
  • واقعا گیم مستر یکی از اصلی ترین عوامل تو اتاق فراره ناموسن مثلا اتاق فرار خاموشی رو برید اگه گیم مستر نباشه اصلا انگار بازی هیچی نیست ولی اینم بگم گیم مستر و اکتور هاش خیلی عالی باهم مچ شدن

    پاسخ
    • سلام پویان عزیز سپاس که نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی
      دقیقا نقش گیم مستر و آکتور تو بازی اتاق فرار بسیار مهم هستند و ممکنه زیاد بهشون توجهی نشه ولی هیچکس نمیتونه نقش حیاتی این دو نفر در جذابیت و موفقیت یک اتاق فرار انکار کنه
      با آرزوی بهترین ها برای شما دوست عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

اگر این مقاله برات مفید بود لطفا با دوستاتم به اشتراک بگذار 🙂

مقاله
مقاله
نظرات
نظرات
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری
فهرست